آموزش مهارتهای اجتماعی ممکن است به طور قابل ملاحظه ای موجب بهبود زیرمقیاسهای شایستگی اجتماعی (خودکنترلی، همدلی، جرئتورزی و همکاری) در دانش آموزان دختر شود.
دوره ابتدایی به ویژه در دختران ۱۰ تا ۱۲ سال، مرحله حیاتی برای شکل گیری مهارتهای اجتماعی و خودکارآمدی است. این مهارتها نقش کلیدی در موفقیت تحصیلی، سلامت روان و تعاملات اجتماعی آینده دارند. با توجه به محدودیت پژوهشها در زمینه تأثیر مداخلات آموزشی بر خودکارآمدی و مهارتهای اجتماعی در ایران، این مطالعه به بررسی اثربخشی برنامه های آموزشی ساختاریافته پرداخته است. همچنین، با توجه به چالشهای ناشی از همه گیری کووید-۱۹ و آموزش مجازی، بررسی این مداخلات در شرایط غیرحضوری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
آموزش مهارتهای اجتماعی به طور معناداری موجب بهبود زیرمقیاسهای شایستگی اجتماعی (خودکنترلی، همدلی، جرئتورزی و همکاری) در دانش آموزان دختر شد.
• خودکارآمدی دانش آموزان علیرغم افزایش میانگین، از نظر آماری تفاوت معناداری نداشت.
• از دیدگاه والدین، ارتباطی بین بهبود مهارتهای اجتماعی و خودکارآمدی، همدلی و همکاری مشاهده نشد.
• آموزش مجازی و شرایط همه گیری کووید-۱۹ بهعنوان محدودیت های مؤثر بر نتایج خودکارآمدی شناسایی شدند.
کلیدواژه ها: مداخله آموزشی، دانش آموزان دختر ابتدایی، خودکارآمدی، مهارتهای اجتماعی
گروه مخاطب:رسانه ها و مردم
متخصصان و پژوهشگران
سیاستگذاران پژوهشی
مشخصات طرح مرتبط:
عنوان پروژه: بررسی تاثیر مداخله آموزشی مهارت های اجتماعی بر خود کار آمدی دانش آموزان دختر کلاس چهارم تاششم مدارس دولتی ابتدایی شهرمرودشت
مجری اصلی:دکتر مهین نظری
همکاران: زکیه خرمکی، لاله صفایی، لیلا قهرمانی،
تاریخ اتمام طرح: ۱۴۰۲/۱۰/۰۵| کد طرح: 21890
مقاله: https://doi.org/10.1002/pits.23411
نظر دهید