ارائه دهندگان مراقبتهای بهداشتی به اهمیت استفاده از تحقیقات در عملکرد روزمره خود و تأثیر کلی آن بر سلامت مراجعینشان واقف هستند. با این حال، استفاده مؤثر از دانش تحقیقاتی در عمل میتواند چالش برانگیز باشد، زیرا موانع زیادی برای این فرآیند وجود دارد که اغلب منجر به "شکاف" بین دانش و عمل میشود. محققان اخیراً با مطالعه فرآیند ترجمان دانش شروع به بررسی راههایی برای پر کردن این شکاف کردهاند. ترجمه دانش شامل جمعآوری، ارزیابی، خلاصهسازی و به اشتراکگذاری دانش مرتبط در مورد یک موضوع خاص است. این یک فرآیند پیچیده و دو طرفه بین کسانی است که دانش را توسعه میدهند و کسانی که از آن دانش استفاده خواهند کرد. اصطلاحات زیادی برای توصیف این فرآیند از جمله انتقال دانش، انتقال و تبادل دانش، انتشار دانش، مدیریت دانش و استفاده از تحقیقات استفاده شده است.
ترجمان دانش به عنوان "فرآیندی پویا و تکرارشونده که شامل سنتز، انتشار، تبادل و کاربرد اخلاقی دانش برای بهبود سلامت، ارائه خدمات و محصولات بهداشتی مؤثرتر و تقویت سیستم مراقبتهای بهداشتی" تعریف شده است.