محیط های حمایت کننده و شایسته سالارانه می توانند موفقیت نهادی را افزایش داده و بر همکاری و عدالت در جامعه دانشگاهی تأکید کنند.
دانشگاه ها باید محیطی علمی و دور از تنش و بی احترامی باشند. احترام در محیط کار برای ایجاد یک محیط سالم و مثبت ضروری است و به تقویت رضایت و وفاداری افراد کمک می کند. تنش و بی احترامی تهدیدی برای سلامت و موفقیت مؤسسات هستند. بنابرین، ترویج احترام و کاهش تنش در دانشگاه ها باعث بهبود تجربه یادگیری و توسعه شخصی و حرفه ای افراد می شود . قلدری یک مشکل رایج در سازمان ها، از جمله موسسات آموزش عالی است که محیط های دانشگاهی و کاری را با چالش مواجه می کند و طی سه دهه اخیر توجه محققان را به خود جلب کرده و به عنوان فرآیندی که با زمان تکامل و تشدید می شود، مورد بررسی قرار گرفته است .
قلدری آکادمیک زمانی رخ می دهد که محققین و اساتید مافوق رفتارهای توهین آمیز مانند توهین کلامی، شرمساری عمومی، گوشه گیری و تهدید را نسبت به همکاران آسیب پذیرتر مانند فوق دکتراها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی اعمال می کنند. یکی از دلایل اصلی این رفتار، فشار ناشی از رقابت برای رتبه بندی های علمی است
کلیدواژه ها: قلدری آکادمیک، اعضای هیئت علمی، اعتبارسنجی
گروه مخاطب:
متخصصان و پژوهشگران
سیاستگذاران پژوهشی
عنوان پروژه: طراحی و اعتبارسنجی الگوی قلدری آکادمیک در بین اعضای هیات علمی: یک مطالعه ترکیبی اکتشافی
مجری اصلی دکتر علی اصغر حیات
همکاران:دکتر علی اصغر حیات، دکتر سید علی اکبر فقیهی دکتر سولماز زارع، دکتر محمد حسن کشاورزی،
تاریخ اتمام طرح: 1403/10/30 | کد طرح: 29530
لینک مقاله:https://sdme.kmu.ac.ir/article_92700.html
نظر دهید