• 1404/02/15
  • - تعداد بازدید: 23
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

محیط های حمایت کننده و شایسته سالارانه می توانند موفقیت نهادی را افزایش داده و بر همکاری و عدالت در جامعه دانشگاهی تأکید کنند.

دانشگاه ها باید محیطی علمی و دور از تنش و بی احترامی باشند. احترام در محیط کار برای ایجاد یک محیط سالم و مثبت ضروری است و به تقویت رضایت و وفاداری افراد کمک می کند. تنش و بی احترامی تهدیدی برای سلامت و موفقیت مؤسسات هستند. بنابرین، ترویج احترام و کاهش تنش در دانشگاه ها باعث بهبود تجربه یادگیری و توسعه شخصی و حرفه ای افراد می شود . قلدری یک مشکل رایج در سازمان ها، از جمله موسسات آموزش عالی است که محیط های دانشگاهی و کاری را با چالش مواجه می کند و طی سه دهه اخیر توجه محققان را به خود جلب کرده و به عنوان فرآیندی که با زمان تکامل و تشدید می شود، مورد بررسی قرار گرفته است .
قلدری آکادمیک زمانی رخ می دهد که محققین و اساتید مافوق رفتارهای توهین آمیز مانند توهین کلامی، شرمساری عمومی، گوشه گیری و تهدید را نسبت به همکاران آسیب پذیرتر مانند فوق دکتراها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی اعمال می کنند. یکی از دلایل اصلی این رفتار، فشار ناشی از رقابت برای رتبه بندی های علمی است

در مرحله کیفی، طی سه مرحله تحلیل داده های حاصل از مصاحبه (کدگذاری باز، محوری و انتخابی) 12 طبقه اصلی به دست آمد. نتایج آن به شکل الگویی متشکل از 17 طبقه اصلی شامل عوامل علی، زمینه ای، مداخله گر، استراتژی ها و پیامدها و قلدری آکادمیک به عنوان مقوله محوری الگو و 77 زیرطبقه ارائه شد. بنابرین نتایج به دست آمده نشان داد که متغیرهای عوامل علی، عوامل زمینه ای، عوامل مداخله گر و استراتژی ها به همراه گویه های تعیین شده برای آنها را می توان پیش بین های معناداری برای قلدری آکادمیک در نظر گرفت. در مرحله کمی مطالعه و با تجزیه و تحلیل داده های کمی در قالب تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم و الگوی معادلات ساختاری، روایی پرسشنامه و در نهایت مطلوبیت مدل (برازش مناسب مدل) مورد تایید قرار گرفت
این مطالعه مدلی جامع از قلدری آکادمیک میان اعضای هیئت علمی توسعه و تأیید کرده است و تأکید دارد که برای ایجاد محیطی سالم تر در دانشگاه ها نیاز به مداخلات هدفمند است. یافته ها نشان می دهد که قلدری آکادمیک از تعامل پیچیده عوامل شخصی، سازمانی، اجتماعی و فرهنگی نشأت می گیرد. سیاست های ضدقلدری مشخص، سیستم های ارزیابی عادلانه و فرهنگ های سازمانی حمایتگر برای کاهش این مشکل ضروری است. رهبران توانمند و چارچوب های نظارتی قوی می توانند محیط های کاری مثبت ایجاد کنند که به کاهش موارد قلدری منجر می شود. در نهایت، محیط های حمایت کننده و شایسته سالارانه می توانند موفقیت نهادی را افزایش داده و بر همکاری و عدالت در جامعه دانشگاهی تأکید کنند.

کلیدواژه ها: قلدری آکادمیک، اعضای هیئت علمی، اعتبارسنجی 

گروه مخاطب:

متخصصان و پژوهشگران

سیاستگذاران پژوهشی

عنوان پروژه:   طراحی و اعتبارسنجی الگوی قلدری آکادمیک در بین اعضای هیات علمی: یک مطالعه ترکیبی اکتشافی 
مجری اصلی دکتر علی اصغر حیات 
همکاران:دکتر علی اصغر حیات، دکتر سید علی اکبر فقیهی دکتر سولماز زارع، دکتر محمد حسن کشاورزی، 


تاریخ اتمام طرح: 1403/10/30     |   کد طرح:   29530  

لینک مقاله:https://sdme.kmu.ac.ir/article_92700.html 

 
  • گروه خبری : گروه اطلاعیه
  • کد خبری : 123333
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن استاتیک شماره 75 موجود نیست